Direktlänk till inlägg 13 augusti 2013

Om jag är underaktiv, hur i hela världen är då en person som e överaktiv?!!

Av Mariah - 13 augusti 2013 23:40

Okej så här är det... En person med add, Autism och depprission... Eller vänta nu... Deprimerad va jag ju inte ne...
Okej så add, Autism och torgskräck iaf... (Har jag hört)
Jo, men med dessa diagnoser samtidigt så självklart går man ifrån Göta till lilla Edet och tillbaka för å köpa en laddare till telefonen pga den andra är sönder... Klockan 16.30 iom att affären stänger ju 18.00 Jo så efter att då ha gått ca en mil.... (Åka buss kostar 30kr, då är laddaren 30kr dyrare, bättre å gå. Cykeln inlåst hos en kompis inte mkt till val)

Går hem, byter om, dricker lite vatten och tar en shake (finns varken tid eller ork till mat), ger katterna mat för å sen gå till stallet hämta hästen för å ta honom ytterligare en promenad på 1- 1/2 km (enkel väg) med tanke på att hästen va lääängst in i hagen å bara blängde på mig när jag gick så fort jag bara kunde för å hämta honom.
Han måste röra på sig och kunde då samtidigt passa på att träffa en kompis... För å sedan medan hon står å pratar med en person, som besatt ryckta hennes häst som fäller (tycker det är jätte kul, men för mig beroende framkallande, kan inte sluta) tills hela rycktstenen e slut, umgås lite med min vän och sen då ta med hästen igen till hagen. Sen gå hem och då e la klockan kanske typ 22.45

Ojdå... Kanske borde äta nått... Sätter en korv på kokning, tar fram en macka från frysen, men eftersom jag tog fram korvbröd som skulle tinas i micron så blev jag så hungrig att jag åt upp det. Tina ett till, åt upp det med... Efter 3dje brödet va korven nästan klar...
Men då kom jag ju på smörgåsen... Tunnbrödet... Om det skulle ligga tills dagen där efter så skulle det bli torrt måste äta upp det. Efter det är jag proppmätt, men korven då... Kan ju inte slänga den. Kostar mkt med mat, man ska inte slösa.
Så efter kämpande i stress å panik med att få i mig korven sen va det å kämpa med att så fick jag kämpa få behålla maten med, med tanke på att jag va spyfärdigt mätt och stressa som en galning.


Men skit va tiden gå då... måste ju städa för sambon kommer ju hem i morgon (har städat ett par tre timmar minst varje dag). Måste vara fint, måste synas att jag städat, måste visa hur duktig jag e (han tycker jag e grymt duktig när jag "bara" tar disk och tvätt) och börjar städa. Jo så 12.00 lägger jag ner städandet i förtvivlan över att tiden inte räcker till... Arg å bitter över att det skulle ta så lång tid att komma igång så jag tog mig till edet. (Städade en del innan oxå, fixa med datorerna och förberedde för å ominstallera den stationära)

Ja, men så då när man lagt sig, måste man ju spela på telefonen å se lite på film. Fullt medveten om att klockan 12 dagen därpå går bussen till Edet för å operera tån...


Så ja... Upp 8.30 för å städa, städa, städa och ännu mera städa. 10.45 ringer klockan för att jag ska göra mig i ordning... Snooze... Måste bara dammsuga klart. E ju ändå en timma tills jag måste gå till bussen... Det hinner jag, 11.00 ringer klockan igen.... Dax å duscha...
Stress i duschen, ut, leta klädet, inget passar... ALLTID samma visa med kläder, massor av kläder passar men inte ihop så antingen e tröjan bra eller byxorna, men inte ihop! Eller så matchar inte tshirten eller så finns det ingen tjocktröja å kanske e kallt, kanske fryser... Tar minst 20-30 min med bara kläder. Slängde in jeans som inte va riktigt torra ifrån tvättställningen in i torktumlarn. Tvätta bort gammalt smink, lägga på nytt smink. Ta på mig allt annat jag ska ha på mig. Oroa mig över min nya favorit tröja som e försvunnen :((
Ojdå.. Tiden går, men fastna i lite städande med... Fixa håret, fixa handväskan... Ska bara... Nästan klar.... En kvart kvar... Det är gott om tid. Ska bara ta en shake... Skicka lite sms. Fundera, ta kort på städningen, för å få en påminnelse från min kompis: har du kollat klockan....
HELVETE! klockan är nästan kvar i och bussen går 11.58 Har inte ens druckit upp min shake som stod på bänken, skit oxå det åskar ju!!! Skit, skit, skit! Så jäkla bråttom, måste springa, men måste dra ur alla sladdar... Hinner inte, datorn krånglar, drar ur allt annat. Ut i köket, håller i mig min kära frukost. Hämtar det enda och trasiga paraplyet ifrån balkongen... Går utanför dörren.... Det regnar inte längre >.<
Står och tvekar över paraplyet under några sekunder... Skiter i det slänger in det och låser.... Springer till bussen.... Hinner...
Dö tid i Edet... Tid 13.00 Köper godis å dricka. Glömde medicinen hemma.
Googlar på grejer medan jag äter choklad i väntrummet. Pratar med mamma och sen för å bli opererad... Tog 20 min så va allt klart!
Dö tid igen... 15.00 blir jag hämtad... Käka pizza. Hem, bära in grejer (nyopererad tå för nageltrångtrång) bedövningen hade släppt, men orka inte gå 2 gånger... Så på med så Mkt grejer som gå på axlarna, händerna fulla så säger jag att jag går i förväg när sambon tar resterande grejerna. Så väl inne så va det att ta medicin, hälsa på kattungarna. Medan älsklingen packar upp det han köpt på båten så bäddar jag sängen.
Får fina presenter av älsklingen. Dax å vila. Han fick inte sovit något pga jobbpassen så vila några timmar.
Sen åkte han iväg till stan för å träffa lite kompisar.
Jag börjar fixa lite med datorn för å sen få ryck mellan väntetiderna och börjar städa. Så växlande mellan att fixa datorer och städande så sprang jag runt för å hålla koll på att inte trampa på kattungarna som nu får vara i hela lägenheten!
Så ca elva nu på kvällen sluta jag städa å börja skriva ist.

Så enligt en person på öppenpsyk så har jag inte bipolär utan jag har bara en kombination av ADD och Autism... Hur man nu får ihop det, ja det vete fan...

Men tror inte att det är så många som springer runt å städar med nageltrång pga att det "behövs" när lägenheten faktiskt är "städad" så idag har jag tom dammsugit två gånger... Röjt och satt igång en tvätt, fixat och sorterat lite grejer mm...

En helt normal dag för en person som är underaktiv och har A-typisk autism...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariah - 17 juni 2014 16:50

Jag har inga ord, har inga ord som säger sanningen, jag vill skriva hur jag vill känna, inte hur jag känner...Jag vet vad jag vill, önskar och behöver. Jag vet denna gången att jag behöver inte kasta mig in i något.Det finns tid, jag behöver stöd och...

Av Mariah - 17 juni 2014 00:13

Frustration och panik över allt! Jag vill så mkt, men orkar så lite.Jag kämpar med att städa i ordning lägenheten, men det tar sån tid! Kartongerna i hallen är inte ens uppburna!Städningen känns så viktig, är viktigt för mig att det inte är stökigt. ...

Av Mariah - 14 juni 2014 21:49

Jag lyssnar mkt på Lasse Lindh nu och det väcker en hel del känslor och tankar.Jag går och tänker på hur världen verkigen fungerar!?För alla människor fungerar i stort sett olika fast ändå samma. Det finns vissa regler i hur människor beter sig och h...

Av Mariah - 9 juni 2014 14:56

Hej.Det svåraste med mig är att jag framstår som en nästan "normal" tjej, lite snurrig och fundersam.Men ju mer man lär känna mig ju mer märker man att jag inte fungerar "normalt" jag har otroligt svårt för plötsliga ändringar och när jag känner någo...

Av Mariah - 3 maj 2014 07:57

Förlåt för det jag gjort! Förlåt att jag såra dig så! Jag vill dig så väl, men det blir så fel. Jag avskyr hur allt har blivit och önskar allt kunde gå tillbaka till det som det var. Men inget blir någonsin det samma! Det är alltid lättare att säga...

Ovido - Quiz & Flashcards